Σάββατο, 19 Ιανουαρίου 2013

Γιατί πρέπει να κοιμάσαι

Μαθαίνεις καλύτερα, αισθάνεσαι καλύτερα, ζεις καλύτερα. Και περισσότερο. Αναλυτικά εντός


 
Δε χρειάζεται διδακτορικό για να ξέρεις ότι ο ύπνος κάνει καλό. Αν το παρατήρησε ο Κοϊντιλιανός πριν από χίλια εφτακόσια χρόνια, που ήταν ρήτορας ο άνθρωπος και όχι πυρηνικός επιστήμονας, εσύ τι δικαιολογία έχεις για να ξενυχτάς; Με τόση ενημέρωση, τόση πληροφορία διαθέσιμη στο ίντερνετ; Καμία απολύτως.

“Mία και μόνο νύχτα μπορεί να δυναμώσει τη μνήμη,” είχε πει ο σοφός.

  Μη μου πεις τώρα “εγώ έτσι πέρασα τα μαθήματα στο πανεπιστήμιο”. Ότι “στα σημαντικότερα deadline της ζωής μου ξενυχτούσα”. Γιατί κάνεις ένα λογικό άλμα επιπέδου τηλεοπτικού πανελίστ.
Ό,τι μαθαίνεις το μαθαίνεις τα βράδια
Eσύ μπορεί να πέρασες τα πάντα με γερά ξενύχτια αλλά ο οργανισμός σου μάθαινε την ώρα που κοιμόσουν. Ναι, αυτή την ελάχιστη ώρα που κοιμόσουν. Δηλαδή είναι σίγουρο ότι αν εκείνη την περίοδο κοιμόσουν περισσότερο θα είχες καταφέρει περισσότερα.
Σωματικά και πνευματικά. Το τονίζω γιατί τι σόι στήλη Body θα ήταν αυτή αν ασχολείται μόνο με το ένα και όχι με το άλλο.
Ακόμα και σώμα Νεάντερταλ να έχεις, χωρίς λαιμό, μόνο ώμους και κεφάλι, δεν μπορεί, κάποια στιγμή έπρεπε να ακουμπήσεις τη μπάρα στους ώμους και να μάθεις σκουώτ. Την τεχνική, τη φόρμα, το ρυθμό.
Εσύ λοιπόν νομίζεις ότι έμαθες την ώρα που έκανες τις επαναλήψεις αλλά ο οργανισμός σου τα “έγραψε” αυτά την επόμενη φορά που κοιμήθηκες. Αν ήταν αμέσως μετά 100% απόδοση. Αν ήταν μετά από τρεις μέρες τζάμπα πήγε ο κόπος σου.
Τα ίδια ισχύουν για το χορό, τις πολεμικές τέχνες, τα μαθηματικά, τη λογοτεχνία, τις επιστήμες. Για τα πάντα. Δεν είναι γνωστό ακριβώς τι αλλά κάτι μαγικό γίνεται την ώρα που κοιμάσαι και ο οργανισμός σου μαθαίνει νέα κόλπα.
In the zone
Εκτός από αυτό ο εγκέφαλος σου -και όλων των υπολοίπων, μην το παίρνεις πάνω σου- κάπως οργανώνει αυτά που έμαθε. Σα να αναδιοργανώνει και ανασυντάσει τις μνήμες κατά τη διάρκεια του ύπνου. Αυτό σημαίνει νέες ιδέες. Σημαίνει πρωτοτυπία. Σημαίνει ότι αν θες το κάτι παραπάνω πριν από ένα σημαντικό αγώνα σημαίνει ότι πρέπει να κοιμάσαι καλά. Ειδικά την προηγούμενη.
Και άκου τώρα το πιο περίεργο. Θες να χάσεις βάρος; Θες να “ρίξεις” λίπος; Αν κοιμάσαι καλά θα τα καταφέρεις πιο γρήγορα.
Την υγειά μας να 'χουμε
Αλλά ας πάμε τώρα και στο γιατί γυμνάζεσαι. Για να μην πεθάνεις από έμφραγμα στα πενήντα, να “δουλεύει σωστά το εργαλείο”, να έχεις ευεξία, να έχεις καλή διάθεση, να αισθάνεσαι ωραία, να δείχνεις ωραία. Κάτι το οποίο θα πετύχεις αν κοιμάσαι περισσότερο.
Γιατί, λιγότερος ύπνος σημαίνει περίσσοτερο πρωτείνες που σχετίζονται με ττις φλεγμονές, οι φλεγμονές σχετίζονται με τις καρδιακές παθήσεις, το έμφραγμα, την αρθρίτιδα και την πρόωρη γήραση. Το θες; Δε νομίζω.
Όσο λιγότερο κοιμάσαι επίσης τόσες περισσότερες πιθανότητες έχεις να εμφανίσεις τα συμπτώματα κάποιας αγχωτικής διαταραχής, κατάθλιψης και άλλων ψυχικών νοσημάτων. Και δεν μιλάμε για πιθανότητες τύπου λαχείο. Αν κοιμάσαι συστηματικά λιγότερο από ότι πρέπει να είσαι σίγουρος ότι θα σου κάτσει. Το μόνο θέμα είναι νωρίτερα ή αργότερα.
Ειδικά αν μπεις σε αυτό φαύλο κύκλο, λιγότερος ύπνος, περισσότερη δουλειά, περισσότερη υπερένταση ακόμα λιγότερος ύπνος δεν υπάρχει σωτηρία. Πρέπει να το αντιληφθείς γρήγορα, να βρεις τον απαραίτητο χρόνο ξεκούρασης.
Και τώρα που το σκέφτομαι, το στρες δεν είναι που προκαλεί καρδιααγγειακά προβλήματα, αθηροσκλήρωση, εμφράγματα και θάνατο.
Οπότε, άντε και κοιμήσου!

Μάρκος Λαμπρής
Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

O δημόσιος τομέας...

O δημόσιος τομέας ήταν ο μοναδικός πυλώνας της όποιας ανάπτυξης έγινε στην Ελλάδα από τη μεταπολίτευση.

Ας σεβαστούμε τον συνάνθρωπο κι ας κινηθούμε ενωμένοι για την πρόοδο της χώρας ενάντια σε κάθε φιλόδοξο πολιτικό που θέλει να τα αρπάξει. Μην κοιτάμε να υποβαθμίσουμε τον άλλον, αλλά να κοιτάμε και να επιδιώκουμε να τον φτάσουμε.

Αφού δεν τα φάγαμε μαζί γιατί να τα πληρώνουμε μαζί;